الگوریتم

مجموعه مقالات علوم کامپیوتر

الگوریتم

مجموعه مقالات علوم کامپیوتر

  • ۰
  • ۰

کاربردهای امروزی زبان برنامه نویسی C

 

image not found

 
یک افسانه رایج درباره زبان C وجود دارد که مدعی است این زبان برنامه نویسی دیگر منسوخ شده است و کسی از آن استفاده نمی کند. به طور کلی ، مردم فکر می کنند برنامه هایی که به زبان C نوشته می شوند روز به روز در حال کاهش هستند.
اما ، این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که C هم اکنون به عنوان یکی از قدیمی ترین و اساسی ترین زبان ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.
دانش برنامه نویسی بدون زبان C ناقص است. و این زبان همچنان بر قلمرو برنامه نویسی حکمفرمایی می کند.
 
نرم افزارهای متنوع در دنیای واقعی
 
کاربردهای زبان C تنها به توسعه سیستم عامل هایی مانند ویندوز یا لینوکس محدود نمی شود بلکه به توسعه رابط کاربری گرافیکی (GUI) و محیط های توسعه یکپارچه)IDE(نیز مرتبط است.
 
کاربردهای ارائه شده برای زبان برنامه نویسی C :
 
1- سیستم عامل
 
اولین سیستم عامل که با استفاده از یک زبان برنامه نویسی سطح بالا ساخته شد UNIX بود که به زبان برنامه نویسی C طراحی شده است. بعدها ، مایکروسافت ویندوز و برنامه های مختلف اندروید با زبان C نوشته شدند.
 
2-سیستم های تعبیه شده
 
زبان برنامه نویسی C برای نوشتن برنامه ها و درایور سیستم های تعبیه شده ، گزینه ای بهینه شناخته می شود ، زیرا از نزدیک با سخت افزار دستگاه ارتباط دارد.
 
3- واسط گرافیکیGUI) (
 
واژه GUI مخفف Graphic User Interface است. Adobe Photoshop ، که از قدیم یکی از محبوب ترین ویرایشگرهای عکس ، با کمک C ساخته شد.
بعداً ، Adobe Premiere و Illustrator نیز با استفاده از زبان برنامه نویسی C ایجاد شدند.
 
 
4-پلتفرم های جدید برنامه نویسی
 
C نه تنها C ++ را که یک زبان برنامه نویسی شامل تمام ویژگی های C علاوه بر مفهوم برنامه نویسی شی گرا می باشد متولد کرده است بلکه زبانهای برنامه نویسی متنوع دیگری مانند MATLAB و Mathematica که در دنیای امروز کاربرد زیادی دارند، نیز بوجود آورده است.
 
 
5- گوگل
 
سیستم فایلینگ گوگل و مرورگر کروم گوگل با استفاده از زبانهای برنامه نویسی C و C++ توسعه یافته اند.بجز اینها انجمن متن باز گوگل )google open source community( تعداد زیادی از پروژه ها را با استفاده از C و C++ انجام می دهد.
 
6- نرم افزارهای Mozilla Firefox و Thunderbird
 
از زمانی که Mozilla Firefox و Thunderbird پروژه های منبع باز ایمیل محور بودند ، بااستفاده از C / C ++ نوشته شدند.
 
7- MySQL
 
MySQL ،  همچنین به عنوان یک پروژه منبع باز که مورد استفاده در سیستم های مدیریت پایگاه داده است با C / C ++ نوشته شده است.
 
 
8- طراحی کامپایلر
 
یکی از محبوب ترین کاربردهای زبان C ، ایجاد کامپایلرها بود. کامپایلرهای چندین زبان برنامه نویسی دیگر با در نظر گرفتن اینکه ارتباط C با زبانهای سطح پایین موجب درک آسانتر آن توسط ماشین است طراحی شده اند.
چندین کامپایلر محبوب شامل Bloodshed,Dev-C,Clang c,MINGW,and Apple C توسط زبان c طراحی شده اند.
 
9- بازی و انیمیشن
 
از آنجا که زبان برنامه نویسی C به دلیل کامپایلر محور بودن نسبتاً سریعتر از Java یا Python است ، کاربردهای زیادی در زمینه بازی پیدا کرده است.برخی از ساده ترین بازی ها مانند Tic-Tac-Toe ، بازی Dino ، بازی Snake و بسیاری دیگر به زبان  cکدنویسی شده اند.
با گسترش نسخه های پیشرفته گرافیکی و توابع ، Doom3 یک بازی تیرانداز ترسناک شخص اول توسط id Software برای Microsoft Windows با استفاده از زبان برنامه نویسی C در سال 2004 طراحی شد.
 
خلاصه
بسیاری از شرکت های پیشرو در جهان برای کاربردهای حرفه ای خود از C استفاده می کنند که تصور منسوخ شدن زبان C را ، پاک میکند.این زبان هنوز هم مطلوب ترین زبان برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان back-end است.
ما ، در اینجا به کاربردهای C در دنیای واقعی پرداختیم. دیدیم که C در همه زمینه های سخت افزاری و توسعه نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرد و این، زبان برنامه نویسی C را به زبانی مفید برای توسعه دهندگان آینده نرم افزار ، متخصصان نرم افزار و البته کسانی که از این زبان برای طراحی رابط های پیچیده استفاده می کنند ، خواهد نمود.